Usulden olduğu üzere, sonuna geldiğimiz 2019’un sinema bilançosunu çıkarmaya çalıştığımızda söylenebilecek ilk şey, yerli filmler açısından zayıf ve donuk bir yıl geçirdiğimiz olacak. Mısırlı promosyonlu yapımcıişletmeci kavgası da olmasa neredeyse baştan sona hareketsiz ve kıpırtısız biçimde geçip gidecekti 2019.
Bir ikisi haricinde hemen her festivalde sorunlar yaşanan, tartışmalı jüri kararlarının ön plana çıktığı, sektörel sıkıntılar konusunda havanda su dövülen, kaskatı bir sansür yasasına kavuştuğumuz bir yıldı geride bıraktığımız. Düzenli yayımlanmakta olan iki sinema dergisinden “Altyazı”nın ekonomik sıkıntılar nedeniyle verdiği aradan sonra yolculuğuna iki ayda bir de olsa devam edebilmesi iyiyken, “Arka Pencere”nin isim değiştirmek zorunda kalıp bir süre “Sinema Se7en Mecmua” olarak çıkması ama yıl içinde yayım hayatına son vermesi kötü oldu. Ve en kötüsü: SİYAD üyesi eleştirmen arkadaşımız Cüneyt Cebenoyan’ı bir trafik kazası sonucu kaybettik. Ayşen Gruda, Aytaç Arman, yönetmen Tunç Başaran da sinema dünyamızın kayıpları arasında.
YILIN SÜRPRİZİ: ‘YEDİNCİ KOĞUŞTAKİ MUCİZE’
Popüler komedi filmlerinin büyük çoğunluğunun da seyircinin beklentilerini karşılayamayıp yapımcılarına gişede hayal kırıklığı yaşatması bir yana; yaklaşık 140 yerli yapımın seyirciyle buluştuğu yıl boyunca üzerinde şu ya da bu biçimde konuşulan, belli bir heyecan yaratan film sayısı iki elin parmaklarını geçmedi. Düşünün ki Cem Yılmaz’dan “Karakomik Filmler” ve Yılmaz Erdoğan’dan “Organize İşler: Saman Sarmalı” bile ortalığı hareketlendiremedi. “Recep İvedik 6” ise şaşırtıcı olmayan biçimde 4 milyonluk seyirci sayısına ulaşırken, yılın sürprizi 5 milyonu aşan “Yedinci Koğuştaki Mucize”den geldi.
“Sibel”den “Bağlılık Aslı”ya, “Cep Herkülü: Naim”den “Küçük Şeyler”e, “Kız Kardeşler”den “Gürülmüştür”e açılan yelpazede ise “yarınlara kalacak” pek bir şey çıkmadı açıkçası.
EN İYİ 10 FİLM
Bununla birlikte dünya sinemasından gelen örnekler açısından zengin, renkli, doyurucu bir yıl geçirdik. Dünyanın her hali beyazperdede çıktı karşımıza. Kendi adıma, çoğunu bu sayfada Aydınlık okurlarıyla da paylaştığım filmlerin en iyilerini sıralamam gerekirse şöyle bir liste çıkıyor ortaya:
1) “Arakçılar” (Y: Hirokazu Koreeda, Japonya)
2) “Elveda Oğlum” (Y: Wang Xiaoshuai, Çin)
3) “Van Gogh: Sonsuzluğun Kapısında” (Y: Julian Schnabel, İrlanda)
4) “Kül En Saf Beyazdır” (Y: Jia Zhangke, Çin)
5) “Mutlu Lazzaro” (Y: Alice Rohrwacher, İtalya)
6) “Kefernahum” (Y: Nadine Labaki, Lübnan)
7) Utoya (Y: Erik Poppe, Norveç)
8) “High Life” (Y: Claire Denis, İngiltere)
9) “Colette” (Y: Wash Westmoreland, İngiltere)
10) “Parazit” (Bong Joon Ho, Güney Kore)
Tüm Aydınlık okurlarına, tüm sinemaseverlere, yedinci sanat tutkularının eksilmeyeceği mutlu, sağlıklı, başarılarla dolu bir yeni yıl diliyorum.