Keman Sanatçısı Prof. Dr. Cihat Aşkın’ın kurucusu olduğu CAKA Online Müzik Yarışması'na başvurular 1 Aralık tarihine kadar sürüyor. Aydınlık’ın sorularını yanıtlayan Cihat Aşkın, birçok ilimizde açtıkları eğitim şubeleri ile CAKA’nın Türkiye’de günümüze kadar ulaşan ve devam eden en büyük müzik eğitim projesi olduğunu belirtti. Türkiye’nin kendi değerlerini dünyada temsil etmesi için altyapısını daha iyi oluşturduğunu söyleyen sanatçı, liyâkatın önemini de vurguladı.
Üç farklı yaş kategorisinde düzenlenen CAKA Online Müzik Yarışması, yaylı, üflemeli, vurmalı, telli çalgılar ile Türk Müziği çalgıları ve piyano dallarında yapılıyor. 01 Ocak 2007 tarihinden sonra doğmuş olanların başvurabildiği yarışmaya katılım için yaş alt sınırı ise bulunmuyor. Birçok gençlik orkestrası kurmuş olan Cihat Aşkın, 2020 yılında da CAKA Filarmoni Orkestrası’nı kurdu. CAKA'nın açılımı, Cihat Aşkın ve Küçük Arkadaşları…
KÜLTÜR ELÇİSİ
OLARAK ANILDI
Cihat Aşkın, Türkiye’nin dünya çapındaki solist kemancılarından biri olmasının yanında, klasik müzikle birlikte Türk müziğine de önem vermesiyle üstlendiği sanat vizyonu ve eğitim projeleriyle, ülkesi için durmadan çalışan ve üreten bir sanatçı. İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) tarafından düzenlenen 49. İstanbul Müzik Festivali kapsamında “Onur Ödülü”ne layık görülen Aşkın, İKSV’nin festival ödülünde şöyle tanıtıldı:
“Türk keman okulunun uluslararası temsilcisi Prof. Dr. Cihat Aşkın, gerçekleştirdiği sanatsal çalışmalarla Doğu ve Batı medeniyetleri arasında bir kültür elçisi... Dört kıta ve 51 ülkede sayısız konserler vererek festivallere katılan, radyo, TV kayıtları, konferansların yanı sıra atölye çalışmaları gerçekleştiren Aşkın, yerel ve evrensel sanatın ürünlerini dünyanın önde gelen sanatçılarıyla birlikte, dünya seyircisiyle paylaştı. Ayrıca, eğitim ve sanat alanında kurumsallaştırdığı oluşumlarla çokyönlü ve uluslararası bir sanatçı olarak takdir gördü. Ayhan Turan, Rodney Friend, Yfrah Neaman, Igor Oistrakh ve Ruggierro Ricci gibi ustalarla çalışma imkânı bulan Aşkın, 11 yaşından bu yana verdiği konserlerle uluslararası bir keman virtüözü olarak tanındı.”
‘YILIN KLASİK MÜZİK
ETKİNLİĞİ’ SEÇİLDİ
Cihat Aşkın ile yarışmaya, Türkiye’deki müzik eğitimine ve sanatın durumuna dair yaptığımız söyleşiyi sunuyoruz:
CAKA projesi kapsamında verilen müzik/enstruman eğitiminin temel özelliği nedir?
CAKA kurulduğu günden beri yüzlerce öğrenciyi bünyesine katarak hızla büyümeye ve güçlenmeye devam etmektedir. İlk zamanlarda masterclass projesi olarak başlayıp, belli periyodlarla bir araya gelinen bir keman kampı şeklinde çalışan ve sonrasında sponsor destekleri ile konser turneleri gerçekleştiren CAKA, daha sonraları bugün uyguladığımız yerleşik düzene geçerek sürekli bir okul görünümü kazanmaya başlamıştır. Beşiktaş’taki merkezinden sonra 2007’de Bursa’da açılan ilk CAKA şubesinin ardından Ankara, İzmir, Mersin, Büyükçekmece, Afyon, Kayseri, Bolu, Konya, Manisa, Balıkesir, Ataşehir, Trabzon ve Çanakkale şubeleriyle Türkiye’nin dört bir yanına uzanan kocaman bir aile olmuştur, Türkiye’de günümüze kadar ulaşan, devam eden ve bu kapsamda var olan en büyük müzik eğitim projesi olarak yerini almıştır. Andante dergisinin düzenlediği Donizetti Müzik Ödüllerinin ikincisinde “Yılın Klasik Müzik Etkinliği” ödülüne layık görülmüştür. Günümüzde yüz yüze gerçekleştirilen eğitimlerin dışında internet ağı üzerinden gerçekleştirdiği çevrim içi canlı dersler, konserler, müzik kampları, söyleşiler gibi etkinlikler de sunduğu hizmetler kapsamındadır.
Enstrumancılıkta ve müzik eğitiminde yaygın olan “yarışma” mantığı hakkında ne düşünüyorsunuz?
Yarışma konusu oldukça farklı görüşlere yol açmaktadır. Kimileri yarışmaları yeni program oluşturmak ve disiplinli bir amaçla programlı bir yoldan yürüyebilmek için desteklemektedirler. Bazıları ise yarışmaların sanatçı adaylarının zihin yapısını bozarak onları kıyaslamaya ve strese sokmaya yaradığını iddia etmektedirler. Tüm bu düşünceler doğru olabilir ama ben yarışmalar konusunda katılımcıları serbest bırakmak düşüncesindeyim. Eğer adaylar kendi karakter yapıları uygunsa yarışmaya katılım gösterip göstermemek konusunda serbest bir düşünceyle hareket etmelidirler.
14 yaş ile sınırlı olan CAKA yarışmasının müzik eğitimi için önemi nedir?
Yurdumuzda bu anlamda bir yarışma daha önce düzenlenmedi. Online sistemlerin tüm dünyada hızlı bir şekilde arttığı çağımızda artık gençler kendi yerlerini, seviyelerini ve ulaşmak istedikleri hedefleri çok daha net olarak tespit etmek istiyor. Bu tip yarışmalar onlara bu olanağı sağlıyor. Kendilerinin yerini dünya seviyesinde görebilmek ve çalışmalarını olumlu yönde ilerletebilmek. Türk müziği alanında ise ilk defa böyle bir yarışmanın yapılıyor olması da ayrı bir çekim konusudur.
Performans yaşamınızın yanında, bir eğitimci olarak sürekli yeni projeler geliştirip bunları toplumla paylaşıyorsunuz. Türkiye'nin müzik eğitiminde yakın gelecekte ulaşmasını arzuladığınız nokta nedir?
İnsanımızın sanat estetiği ile donanması ve sanatın insanımızın bakış açısında ön saflara yükselmesidir. Bu gerçekleştiği takdirde sanırım insanlarımız daha mutlu ve huzurlu olacaklar.
‘LİYÂKATA ÖNEM VERİLMELİ’
49. İstanbul Müzik Festivali'nin onur ödülü size verildi. Sizi "Doğu ve Batı kültürleri arasında kültür elçisi gibi görev yapan" diye tanımlıyorlar. Türkiye'de ulusal kültürün oluşması için müzik alanında çok güzel ve önemli çalışmalarınız oldu. Sizce bu bağlamda sanatta nasıl bir aşamadayız?
Türkiye eskiye nazaran daha fazla dünya içindeki yerini tanıyor. Artık kendi değerlerini dünya değerleri ile kıyaslayarak onların dünyada temsil edilmesi için gerekli olan altyapıyı oluşturabiliyor. Buradaki en büyük tehlike; liyakata önem verilmemesi ve imkanların değersiz ellerde harcanmasıdır. Bunu önleyen bir sistem kurulabildiği takdirde sanat alanında daha ileri gideceğimiz kesindir.
Son olarak Aydınlık okurlarına mesajınız nedir?
Sanat insanın ufkunu açarak yolunu aydınlatan en yüce ülküdür. Sanatı sadece belirli zamanlarda değil ama hayatınızın her anında kullanın. Zira yaşamak bir sanattır.
Aydınlık