Yalanla Mücadele
( 2 izlenme )

Kazakistan’da da batının yanında saf tuttular

Türkiye’deki pek çok gelişmeye batı merkezli büyüteçler tutan medya kuruluşları, Kazakistan’da da olayların perde arkasını görmezden geldi.

Kazakistan’da zamlar gerekçesiyle başlayıp batı yanlısı kalkışmaya dönen eylemler durulurken yankılar sürüyor. Mesele kamuoyunda en çok konuşulan konu olurken, “muhalif” medyanın Kazakistan’la ilgili haber ve yorumları dikkat çekti. Cumhuriyet, Sözcü, Yeniçağ, Karar, Birgün, Evrensel, Sol Haber, Halk TV, Artı TV gibi yayın organları şaşırtmadı. Eylemleri halk eylemleri gibi vererek, olaylardaki ve olaylara giden süreçteki ABD ve Soros parmağını hiç gündeme getirmediler. Haber ve yorumlarda Rusya ve Çin düşmanlığı yapılırken, PKK ve FETÖ’nün medya araçları da sözde “muhalif” koroyla birlikte saf tuttu. Batıcı koroyu Türkçe yayın yapan BBC, DW, İndependent ve Amerika’nın Sesi gibi yabancı medya servisleri de destekledi. 

Bazı yayınlarda ayrıca Türkiye’deki zamlara bol bol atıf vardı.

EYLEMLERİ BÜYÜTME ÇAĞRISI YAPANLARA ÖZEL İLGİ

“Kazakların öfkesi”, “halkın isyanı” vb. ifadelerin çokça kullanıldığı haberlerde kışkırtmacıların başvurduğu şiddet eylemleri verilmezken, yaşananlar masum halk eylemleri gibi sunuldu. Olaylar Sol Haber Portalı’nda “sınıf savaşı”, Birgün Gazetesi’nde “düzen karşıtlığı”, Evrensel’de ise “halk ayaklanması” olarak nitelendi. Sol Haber ve Evrensel’de Kazakistan Sosyalist Hareketi temsilcisinin “genel grev”, “örgütlü direniş”, “uluslararası dayanışma” çağrılarına özel ilgi gösterilirken Birgün’de İbrahim Varlı imzasıyla çıkan röportajda ve Hakan Güneş’in yazısında “Mesele sadece ekonomik değil” denildi. Cumhuriyet ve Sözcü’de de benzer başlıklı haberlere yer verildi. PKK’ya yakın çizgisiyle bilinen Yeni Yaşam Gazetesi “Halk sokakları terk etmiyor” derken FETÖ’ye yakın kaynaklarda da benzer içerikler görüldü.

KARAR ve YENİÇAĞ’DA HEDEF RUSYA

Karar Gazetesi manşetinden “Putin El Koydu” diyerek meseleyi aktarırken Rusya’nın bölgedeki etkisini arttırmak için Kazakistan’a müdahale ettiğini öne sürdü. “30 yıldır biriken toplumsal huzursuzluk” başlığıyla eylemleri halk eylemi olarak sundu. Yeniçağ’ın internet sitesinde arka arkaya yaptığı haberlerde de Rusya karşıtlığı merkeze alındı. Emre Kulcanay’ın Yeniçağ TV’de yaptığı yayında Rusya’nın Kolektif Güvenlik Anlaşması Örgütü’ndeki (KGAÖ) desteğinin yeni SSCB girişimi olup olmadığı tartışıldı. Halk TV’de Esedullah Oğuz, “Kazaklar tek adam yönetiminden bıktı” derken başka programlarda Türkiye’ye yönelik imalar yapıldı.  

Artı TV’de ise Can Dündar’ın Cumhurbaşkanı Erdoğan’a Kazakistan hatırlatması vardı. Dündar, “Erdoğan’ın yine ‘agorafobisi’ tuttu. Yani meydan korkusu. Her otokrat gibi o da kendisine karşı sokaklara dökülmesinden ölesiye korkuyor. Haksız da değil. Baksanıza Kazakistan’a… Kazakların öfkesini olağanüstü hâl ilanı bile bastıramadı.” dedi.

GZT VE AKİT DE BATICI KORONUN YANINA DÜŞTÜ

Son zamanlarda ürettiği Çin ve Rusya karşıtı içeriklerle dikkat çeken Albayrak Medya Grubu’na bağlı gzt.com işçiler ve halkın desteğiyle protestolar yapıldığını kaydetti. gzt’nin içeriklerinde batı kışkırtmalarına hiç yer verilmedi. Nazgul Kenzhetay isimli bölge muhabiri üzerinden gelişmeleri aktaran gzt’de KÇAÖ’nün Rusya’nın çıkarları için çalıştığı öne sürüldü. Albayrak Medya Grubu’nun önde gelen organı Yenişafak’ta “Kazakistan’ı kim karıştırıyor” denilerek batıya ve FETÖ’ye işaret edilirken gzt’nin çizgisi dikkat çekti.

Akit Gazetesi de “Rusya’nın amacı Kazakistan’a yerleşmek” diyerek olayların “Rus Oyunu” olduğunu iddia etti.

Bunlar da İlginizi Çekebilir