Yalanları, birbirlerinin ağzından tekrar tekrar yineliyorlar. Uygur Amerikan Derneği Başkanı Kuzzat Altay, HDP’li Ömer Faruk Gergerlioğlu’nun sosyal medya hesabında yaptığı canlı yayında konuştu, Karar Gazetesi de yayınladı. Kuzzat Alpay ise iddiasını Davutoğlu’na dayandırdı.

Gelecek Partisi Genel Başkanı Ahmet Davutoğlu’na yakınlığıyla bilinen Karar Gazetesi sözde Doğu Türkistan ayrılıkçılığının medya sponsoru rolünü üstleniyor. Sık sık ayrılıkçı kışkırtmaları manşetine taşıyan, ABD’ye istihbarat hizmetleri veren ve NED tarafından fonlanan Ruşen Abbas gibi isimleri referans alan gazetenin, konuyla ilgili haberlerinin çoğu yalanlandı.

 Karar Gazetesi 30 Mart günkü manşetinde sözde Doğu Türkistan ayrılıkçılarına yer verdi. “Hiç Değilse Onları Kurtarın” başlıklı haberde Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan Uygurların, Çin’de toplama kamplarında tutulduğu iddia edildi. Türkiye ve Çin arasında gelişen ilişkileri hedef alan haberin iç sayfadaki başlığında ‘Türkiye’nin Çin’e dur demesinin zamanı geldi’ ifadeleri kullanıldı.

Karar’ın iki ülke ilişkilerini hedef alan tek haberi bu değil. Gazete özellikle son yıllarda sözde Doğu Türkistan ayrılıkçılarının medyadaki ayağı oldu. Uygur Halk Ozanı Abdurehim Heyit’in öldürüldüğü, Türkiye’nin Uygurları sınırdışı ettiği gibi yalanlanan haberleriyle de dikkat çeken gazetenin, konuyla ilgili yayınlarından birkaç örnek veriyoruz:

HEYİT ‘YAŞIYORUM’ DEDİ AMA…

 11 Şubat 2019: Türk Dışişleri’nin Uygur halk ozanı Abdurrehim Heyit’in Çin’de bir hapishanede öldüğü iddiasına, Çin’den videolu yalanlama geldi. Videoda sağlıklı olduğu görülen Heyit, “Bugün 10 Şubat 2019. Şu an sağlığım iyi. Hiçbir şekilde kötü muameleye maruz kalmadım” ifadelerini kullandı. Çin Devlet Televizyonu’nun yayınladığı videoya rağmen basın, yalan kampanyayı sürdürdü. Karar gazetesi de “Zulme Karşı Tek Yumruk” manşetiyle çıktı.

GÖÇ İDARESİ AYNI GÜN YALANLADI

 27 Temmuz 2019: Karar Gazetesi “Ölüme Deport” manşeti ile Uygur Türkü Abuduaini’nin sınır dışı edilme tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu iddia etti. Haberin en sonunda da Ziynetgül Tursun isimli Uygur kadının iki çocuğuyla birlikte sınır dışı edildiği iddia edildi. Aynı gün Göç İdaresi Genel Müdürlüğü tarafından, doğrudan Karar Gazetesi ismi ve manşeti zikredilerek bir yalanlama açıklaması yapıldı. “Kimsenin Çin’e gönderilmediği, adı geçen kişinin Türkiye’de ve serbest olduğu” bildirildi.

 İŞARET FİŞEĞİ NY TİMES’TEN GELDİ

 Kasım 2019: Sinciang Uygur Özerk Bölgesi’ne ilişkin Çin Yönetimi'ne ait resmi belge olduğu iddia edilen 403 sayfalık rapor, Amerika’nın New York Times (NYT) yayın organı tarafından yayımlandı. Haberde belge üzerinden Çin Halk Cumhuriyeti Başkanı Xi Jinping’in terörle mücadele bağlamında kullandığı ‘Merhamet etmeyin’ ifadeleri, NYT tarafından Uygur Müslümanlarına karşı kullanılmış gibi gösterilmeye çalışıldı. NYT, Uygurlara yönelik büyük bir baskı ve kültürel asimilasyon yapıldığını iddia etti. Türkiye’den bazı gazeteler ise bu psikolojik savaşa maşa oldu. Karar Gazetesi de bu gazetelerden biriydi.

RUŞEN ABBAS KARAR TV’DE

 Ekim 2019: Karar Gazetesi Uygurlar ve insan hakları konusunda referans kabul ettiği Ruşen Abbas’ı Youtube kanalında konuk etti. ABD'nin Federal Bütçesi'nden tahsisat alan kurumlarından Ulusal Demokrasi Vakfı (National Endowment for Democracy-NED)’ndan fonlanan, Abbas’ın kurucusu olduğu Uygur Hareketi (CFU-Campaign for Uyghurs), Dünya Uygur Kurultayı (DUK)’na bağlı teşkilatlar arasında yer alıyor. 

GÖÇ İDARESİ YİNE YALANLADI

 19 Ağustos 2020: Yalanları, birbirlerinin ağzından tekrar tekrar yinelediler. Uygur Amerikan Derneği Başkanı Kuzzat Altay, HDP’li Ömer Faruk Gergerlioğlu’nun sosyal medya hesabında yaptığı canlı yayında konuştu, Karar gazetesi yayınladı. Kuzzat Alpay ise iddiasını Davutoğlu’na dayandırıyor, şöyle konuşuyordu: “Davutoğlu yaptığı bir konuşmada, 'Türkiye'de yaşayan 50 bin Uygur Türkü tehlike altında' dedi. Başbakanlık yapan biri bunu boşuna söylemez!”

Göç İdaresi Genel Müdürlüğü, Twitter hesabından tekrar yalanladı: “Uygur kardeşlerimiz ile ilgili hiçbir gerçeklikle bağdaşmadığı daha önce defalarca açıklanmış olan bu tezviratları yakışıksız buluyoruz.”

‘ERDOĞAN KAMUOYUNU TEPKİSİZLİĞE SEVK EDİYOR’

18 Şubat 2021: Gelecek Partisi Politika İzleme Kurulu üyesi ve Dış Politika Uzmanı Hasan Kösebalaban, 18 Şubat 2021 tarihli Karar gazetesinde yayımlanan ‘Doğu Türkistan neyimiz olur?’ başlıklı yazısında, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ı ve iktidarı, yalanların peşine takılmadığı için eleştiriyor, “kamuoyunu tepkisizliğe sevk ediyor” diye kızgınlığını ifade ediyordu.

24 Aralık 2018: “Çin vahşeti İsrail’e model oldu” başlığıyla 24 Aralık 2018’de manşetten verilen haberde, “Çin’in Uygurlara her türlü işkenceyi yaptığı insanlık dışı toplama kampları, dünyanın diğer ucunda Filistinlilere kan kusturan İsrail’e model oldu” denildi. Gazete milyonlarca Müslümanın toplama kamplarına alınıp işkencelere uğradığını savundu. İsrail’de iktidardaki Likud Partisi’nden Oren Hazan’ın, Beijing (Pekin)’deki kampları örnek göstererek Filistin’deki Müslümanlara uygulanmasını tavsiye ettiğini yazdı.

 27 Aralık 2018: “Bu çığlığı duyan var mı” başlığıyla verilen haberde Çin’in sistemli yok etme planında ikinci aşamaya geçtiği, Beijing yönetimine hiçbir ülke ya da kuruluşun baskı yapmadığını iddia etti. Gazetenin haberinde “Sanatçı, edebiyatçı, akademisyenlerden oluşan yetişmiş beyinleri hedef alan Beijing, sadece bu yıl 150 aydını hapiste ya da toplama kamplarında yok etti” denildi